Friday, April 24, 2009

جنایت و مکافات

جناب آقای صفار هرندی
وزیر محترم فرهنگ وارشاد اسلامی
احتراما استدعا دارد هرچه سریعتر نسبت به لغو مجوز انتشار و جمع آوری نسخه های رمان جنایت ومکافات اثر فئودور میخاییلوویچ داستایوفسکی اقدام فرمایید.بنده این کتاب راخطرناک و اگر آن را اغراق ندانید باید بگویم کشنده یافتم.اگر ازمن میشنوید یک جستجوی خانه به خانه ترتیب داده و هر کسی را که این کتاب یا بخشی از آن راخوانده برای بررسی صحت روانی دست کم شش ماه تحت نظربگیرید.
لطمات حاصل از این کتاب بر روح انسان غیر قابل تصور است. نویسنده چنان جسورانه وشیطانی به واکاوی روح انسان میپردازد که هراسناک است. چنان افکار انسان را به سخره میگیرد که وصف نشدنی ست. گاه همچون یک روانکاو چیره دست چنان روح را جراحی میکند که حتی در اعماق وجودت هم جای امنی برای پنهان شدن نیابی. گاه همچون یک فیلسوف جسور تمامی اندیشه های بشری را به نقد میگذارد. چنان محشری به پا میکند که "یقول الانسان یومئذ این المفر" و خود با تبسمی کناره میگیرد. آنگاه بر تن نیمه جانت حاضر میشود و همانگونه که مسیح لعازر را جانی دیگر داد، روح تازه ای در تو میدمد.
تایید میفرمایید که هر روحی تاب چنین تبدیلهایی را ندارد. پرواضح است که بنده از این درخواست جز ابراز نگرانی برای کسانی که با اندیشه های نورس و فقیر به مصاف چنین آثاری میروند و خطر استحاله در یکی از شخصیت های این رمان آنها را تهدید میکند،هدف دیگری نداشته و ندارم. فلذا با ایمانی که به توانایی شما در تعدیل یا بهتر بگویم سانسور دارم استدعا دارم تا آثار مخرب آن فراگیرتر نشده به این درخواست ترتیب اثر دهید.
با احترام
رادیون رومانویچ راسکلنیکف
جنایت و مکافات/فئودور داستایفسکی/مهری آهی/انتشارات خوارزمی/چاپ ششم 1386
+ شیاطین در روسپیگری

No comments: