Sunday, May 9, 2010

دروغ، جنايت و تكنولوژي

بعضي وقت ها پيش مي آيد كه جايي هستم كه نمي خواهم باشم و بهانه اي براي بيرون زدن ندارم ؛ اين جور وقت ها دست به دامن سيا مي شوم كه زنگ بزند اداي آدمي را دربياورد كه كاري فوري با من دارد و بايد حتما بزنم بيرون.

اعتراف مي كنم كار درستي نيست، ايرادي است كه به خودم وارد است كه نمي توانم بگويم حالم ازتان به هم مي خورد، بايد بروم. يا مثلا كمي مودبانه تر؛ به هر حال دروغ چيز بدي است.

حالا گوشي جديدي كه خريده ام – سامسونگ B3410 – اين ويژگي را دارد كه گوشي را تنظيم كني براي برقراري يك Fake call، مي روي تنظيم مي كني چند دقيقه ديگر الكي زنگ بزند تو هم هر دروغي خواستي بگويي، حتا مي تواني صداي خودت را ريكورد كني و يك فيلتر آوايي روي آن بگذاري كه طبيعي تر به نظر بيايد.

مي بينيد تكنولوژي چگونه اخلاق را از بين مي برد؟

پريروز داشتيم من و مادرم از كوه بر مي گشتيم، برگشتمان خورده بود به شب، به خاطر مادرم توي جاده خيلي يواش مي آمدم يك دفعه تمام توي ماشين را براي كسري از ثانيه نوري سفيد و خيره كننده پر كرد، نزديك به يك ثانيه هم طول كشيد تا چشمم به حالت عادي برگردد چند ثانيه هم طول كشيد كه بفهمم اصلا قضيه چي بوده؛ ماشين پشت سري يكي از اين مكاشين هاي گرانقيمت بود كه حتا اسمشان را هم نمي دانم او بود كه چيزي شبيه نوربالا زد توي چشمم؛ مي توانست اين اتفاق به راحتي بيافتد كه من ومادرم پرت شويم توي دره فقط به خاطر اينكه ماشين پشت سريمان خيلي با كلاس بود.

مي بينيد تكنولوژي چگونه اخلاق را از بين مي برد؟

22 comments:

Anonymous said...

یک نفر می گفت : غلط نکنم این شاهرخ و سیا یه نفرن ! یعنی کلا سر کاریم ، بعد من استدلال کردم آخه چه لزومی داره؟ اگر هر دو اسم می نوشتن و متفاوت می نوشتن می شد توجیه کرد که دو شخصیت ساخته شده که یک سری حرف ها را یکی بزند و یک سری دیگر را دیگری ، ولی حالا با این ماجرای گوشی و این ها که نوشتی آدم شک می کند ، آدمی که کلا به یک اسم پایبند نیست و هر روز اسم یک شخصیت کتاب یا فیلمی که برایش جذاب بوده را روی خودش می گذارد و اصولا از بازی با اسم ها خوشش می آید ، شاهرخ و سیاوشش هم هر دو خودش باشد ! در پایان باید بگویم در دنیای مجازی هیچ فرقی نمی کند که تو یک نفر باشی ، دو نفر باشی یا بیشتر ! کلا چون ماجراش کمی پلیسی - تحلیلی شد نوشتم و گرنه هیچ فرقی نمی کند تو دو نفر باشی یا شما دو نفر یکی !

امیر said...

سلام،
خوب این تماس قلابی رو ما هم استفاده میکردیم، هنوز هم وقتی سر کار هستیم و میخوایم همکارامون رو از دست کسایی که گوش مفت گیر آوردن نجات بدیم و بریم سیگار بکشیم این کار رو میکنیم. نمیشه که بری به آدم 50 ساله بگی که بابا بی خیال شو، دست از سرمون بردار ، بذار بریم.
تازه الآن یادم افتاد که رفیقمون که میخواست بره با دخترا صحبت کنه میگفت بهش زنگ بزنن تا گوشی آخرین مدلش رو دربیاره و جلوی دختر مورد نظر شو آف کنه.
آره، واقعا که تکنولوژی آدم رو بی اخلاق میمنه.

elham* said...

تکنولوژی مشعشع

بی تا said...

من و ایرن هانتا را در دعوتی رسمی به گروه مخصوصمون دعوت می کنم

ايرن said...

حالا اين اخلاق كه ميگي چي هست؟به نظرم خيلي نسبيه!از نظر من پيچوندن آدماي كسل و حال به هم زن به هر شيوه اي كار درستيه!
گوشي جديد هم مبارك...فكر كردي ما نفهميدم كه كل اين پست بهانه ي هموم گوشي جديده:D

Morteza said...

هر چیزی جنبه های منفی و مثبت را با هنم دارند و اجتناب ناپذریند

زکریا said...

سلام
منم با ایرن موافقم . البته اگه اشکال نداشته باشه !! مبارک باشه گوشیت .

زکریا said...

اییییییییی
چه کار خوبی کردین دوباره برگردوندین کامنت دونیتون رو به سبک قدیم
راستی قالبتون هم اصلا خوشگل نیست

زکریا said...

اما در مورد پستت . با هم مفصل درباره اش صحبت کردیم . واقعا وحشتناکه که تکنولوژی داره اینقدر به تمام جنبه های زندگیمون هجوم میاره . داریم به کدوم جهنم دره ای میریم نمی دونم . اما جالبه که این نشون می ده که جکعیت زیادی از انسان های دنیا این نیاز رو حس کردن که سامسونگ اون رو تو این مدلش قرار داده

somaye said...

سلااام

somaye said...

با این عکسِ گوشی که گذاشتی ...با این قالبی که انتخاب کردی وبلاگت شبیه صفحه های علمی فرهنگی (بیشتر علمی) شده!

somaye said...

زیستن در کله تباه شده اسب ... از هر طرف که بهش نگاه کنیم اسب بار منفی تباه شده رو کم می کنه بنابراین از زیستن در کله تباه شده یک خر یا گوسفند یا الاغ و یا گاو که بهتره...حالا تصور کن اگر هرکدوم از این کلمه هایی که ردیف کردم جای اسب قرار بگیره چه فاجعه ای رخ میده !

نعیمه said...

معمولاً تکنولوژی در پی برطرف کردن یه نیاز به وجود میاد. وقتی سامسونگ یک چنین امکاناتی رو به گوشی جدیدش اضافه کرده یعنی این که این نیاز در بین مردم حس می شده.
کاری به اخلاقی یا غیراخلاقی بودن قضیه ندارم دوست هم ندارم شعار اخلاق گرایی بدم. ولی واقعاً گاهی وقتها که با بعضی از افراد سرو کار داری دلت می خواد یکی بیاد و از اون جهنم نجاتت بده.
یادم باشه گوشیم رو چک کنم ببینم از این برنامه ها داره. یا اصلاً قابلیت نصب چنین چیزی رو داره.

Anonymous said...

تکنولوژی فرهنگ نمیاره... از این راننده ها من زیاد دیدم
اراکده

مهتا said...

باهات کاملا موافقم و به یه نکته اساسی زندگی مدرن شده و البته کج و کوله مون اشاره کرد ی

رضا said...

سلام.اولا این وبلاگت دهن منو سرویس کرد بااین نحوه کامنت گذاری..هرچندالان دوباره به روش سابق برگشته ومن هم سعادت کامنت نوشتن پیدا کرم..ازفیلم شبهای روشن خوشم میاد البته زیاد..تکنولوژی دروع وجنایت ایجاد نمیکنه بلکه این ما ها هستیم که ازهروسیله برای جنایت استفاده میکنیم..سبزباش تابهاربماند..

sha2b said...

:) فقط "طرف خانه ی سوان" رو...واسه همینم متنفرم از این شلوغی که نمی ذاره شش جلد دیگه رو بگیرم بخونم

sha2b said...

جالبه....دو سه تا بلاگ قبلا یه حرفی توی همین زمینه نوشته بودن...الان همشون فیلترن و نویسنده هاشون گرفتار؛ البته مشکلشون همین یه پست شون نبود ولی امیدوارم برا تو از این اتفاق ها نیفته.
ضمنا، اخلاق رسما یه مفهوم پوک ِ ، دنیای مدرن از بیخ هر پدیده شو زیر سوال می بره! وظیفه مدرنیسم اینه اصلا! ء

تراش باشی said...

روز اعدام فرزاد کمانگر را هر ساله به‌ عنوان روز معلم گرامی بداریم.
http://tarashbashi4.blogspot.com/2010/05/blog-post_869.html

Unknown said...

مبارک باشه.
چقدر پورسانت گرفتي تبليغ مي کني؟ راستشو بگو

بهمن said...

توجیه های اخلاقی پایان ندارد . میتونی اینجوری بگی که این خیلی بهتر از اونه که به طرف بگی زحمت رو کم کن
اصلا این جوری به قضیه نگاه کن که این اخلاق ! تکنولوژی رو به چه کارهایی که وادار نمی کنه!!!

واقعیت said...

دست بالاي دست بسيار است ، شما با گوشي ات مردم را ميفرستي ته دره ، يك نفر ديگر هم با نور بالاي ماشين با كلاسش.