Wednesday, August 29, 2007

پناه بر سینما

شوهری بیکار، قمار باز، بد اخلاق و شهوتران، جامعه ای راکد از نظر اقتصادی، و در مجموع دنیایی غیر قابل تحمل کافی ست تا سیسیلیا به سینما پناه ببرد؛ تا اینجا را شاید هر نویسنده ای بتواند بنویسد و پرداخت کند؛ ازینجا به بعد را مطمئنا ً هر کسی به نحوی خواهد نوشت؛ وودی آلن وارد دنیای رویاهای سیسیلیا می شود و شخصیت های واقعی و خیالی را با هم در می آمیزد به گونه ای که فقط از عهده ی هنرمندی چون وودی آلن بر می آید؛

می گویند آلن وقتی دارد صحنه ای را می گیرد از خودش نمی پرسد " چجوری بگیرم بهتره ؟ " بلکه از خودش می پرسد " اگه برگمان بود چحوری می گرفت ؟ " شاید به همین خاطر باشد که رز ارغوانی قاهره را نمی توان فقط یک کمدی در ستایش سینما و هجو هالیوود دانست بلکه درامی است از زندگی آدم هایی که به سینما پناه می برند ؛

پیشتر از وودی آلن " آنچه همیشه می خواستی در باره ی س ک س بدانی اما جرات نمی کردی بپرسی " را دیده بودم که کمدی جذابی بود که به ویژه در اپیزود آخر تبدیل به یک شاهکار می شود و البته " Match point " را دوست نداشتم و ترجیح می دهم در باره ی آن چیزی ننویسم.

به هر حال معرفی می کنم :

رز ارغوانی قاهره / وودی آلن / ترجمه شهرزاد بارفروشی / نشر نی / 1200 تومان

( از شهرزاد بارفروشی هم به خاطر ترجمه اش ممنون )

برم سراغ یه نویسننده ی وطنی که تا حالا چیزی ازش نخوندم و داره دیر می شه برا خوندنش ؛ تازه افخمی هم از روی این کاری که می خوام بخونم یه فیلم ساخته که اونو هم ندیدم ؛ لو رفت کتاب !

بعد از تحرير :

حسين عزيز براي سيسيليا يه نامه نوشته كه حتما بخونينش

13 comments:

Anonymous said...

va zendegi digari az cheshm yek mahboose digar dar in zanden !


digeh che farghi mikoneh
zendegi a hame ye shekl shodan !

Anonymous said...

در سایه اختلافات لندن با واشنگتن
می توان به اتخاذ یگانه سیاست موثر در ختم جنگ امیدوار بود؟
sayed kamal
با اغاز جنگ عراق و صرف هرینه های هنگفت برای ان ؛هراس افکنان فرصت های بیشتری برای فعالیت در افغانستان نیزیافنتد . یکی از انتقادهایی که بسیاری به آن اشاره می کنند، دنباله روی تونی بلر از سیاستهای آمریکا در مورد عراق است که سبب شد افغانستان از صدر افق توجه جهانی به پایین افتد. انتقاد دیگر هم این است که علی رغم انتقاد مقامات افغان و شماری از کشورهای دیگر در زمینه حمایت پاکستان از طالبان و القاعده، تونی بلر هیچگاه حاضر نشد فشار بیشتری در این مورد بر پاکستان وارد کند. این وضعیت با افزایش تلفات غیر نظامیان و کندی روند بازسازی به نارضایتی های مردمی در کشور دامن زد

Anonymous said...

مسلما سربازان بریتانیایی در افغانستان در موقعیت دشوارتری نسبت به بصره درعراق قرار دارند و ازطرفی عراق از منابع عظیم نفت بویژه در جنوب برخوردار است..
با این وصف انگلیس ها تمایل جدیتری به حضور در افغانستان نسبت به عراق دارند. چپگرایان در ان کشور همواره جنگ در افغانستان را خوب و جنگ در عراق را بد توصیف کرده اند. براون اعلام کرد ‏که «افغانستان خط مقدم جبهه علیه تروریسم است» در حالیکه بوش گفته بود «عراق خط اول سنگر مبارزه علیه تروریسم ‏است». ‏ براون به بان کیمون دبیرکل سازمان ملل خاطر نشان کرد که اگر موقعیتی مانند عراق در جهان رونما شود تنها انتخاب بریتانیا این خواهد بودکه تائید شورای امنیت ملل متحد را در نظر بگیرد. وی به حامد کرزی نیز یاداورشد که از این پس کشورش توجه بیشتری به بازسازی افغانستان خواهد کرداکنون پرسش این است که با روی کار امدن گوردون براون ایامی توان به تغییراتی مثبت در صحنه سیاست خارجی بریتانیا امیدوار بود و ایا حکومت براون می تواند ابتکارعمل تازه یی را در افغانستان بدست گیرد و همگرایی امریکا وسایر اعضای ناتو را با خود داشته باشد؟

Anonymous said...

در پاسخ باید گفت که حزب کارگر انگلیس با رویکرد انتقادی به کارنامه گذشته خود در صدد نواوری سیاسی در عرصه داخلی از یک سو و خاورمیانه از سوی دیگر است.اما برخی تحلیل گران بین المللی بر این باورند که کرکتر شخصیتی براون قادر به اعمال یک راهبرد انتقالی کامیاب نخواهد بود.زیرا از طرفی انتقال گرایی تازه نمی تواند به مطالبات مردم و احزاب مخالف حزب کارگر پاسخ جامع دهد و از طرف دیگرجبران اشتباهات تونی بلر نیازمند یک شخصیت کاریزما و مردمی در سطع خانم مارگارت تاچر در دهه هشتاد است.
برخی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند که گفت‌وگوهاي اخير براون و بوش در مواردي از قبيل عراق، افغانستان، دارفور، كوزوو، بدهي‌هاي كشورهاي فقير و توسعه نيافته، گرماي زمين و همچنين ضرورت همگرايي بين المللي در حل معضلات جهاني؛ نشان از تداوم دیدگاهها و عملکرد تونی بلرتوسط براون در راستای حمایت از سیاست های امریکا دارد و اینکه طرح مساله "براون خوب" در برابر "بلر بد" تا حد زيادي بازي قدیمی رسانه‌هاي غربي براي نجات حزب كارگر از گرداب انتخابات سراسري آينده اين كشور بوده و اهميت روابط راهبردي لندن - واشنگتن فراتر از كوشش‌هاي مقطعي براي تضعيف بلر بوده وهست.
شايد اكنون براي ارزيابي وضعيت كلي كنوني و رويكرد آينده سياست خارجي براون كمي زود باشد،اما ازسویی تجدید نظر در برابر سیاست های ناکام در افغانستان و عراق ضرورتی انکارناپذیر است و از سوی دیگر رسیدن به ثبات ورفع تنش در افغانستان در پرتو راهبردی نو به دلیل پیچیدگیهای سیاسی و تضاد منافع بین المللی راهی طولانی و صعب العبور است.به هرحال مهمترین درسی که بلر نیاموخت و براون باید از او بیاموزد این است که بریتانیا با فاجعه های دیگری روبرو نشود یعنی جنگ در پاکستان و ایران.

Anonymous said...

سلام ! من برای این سیسیلیا یه نامه نوشتم اگه دوست داشتی بخونش

Anonymous said...

شاه رخ عزیز سلام
به خداصد بار اومدم اینجا ولی نتونستم کامنت بذارم،تورو خدا این سیستم کامنتتونو درست کنید.حتی دفعه پیش که برام کامنت گذاشتی همونجا جوابتو دادم که اگه دوباره اومدی ببینی.
چه خبر از گرفتاری ها؟مشکلات حل شد؟چند تااز پست های قبلیت خیلی غمگینم کرد:(
ممنون که بهم سر می زنی و تحریک می شی:)

Anonymous said...

چرا من نفهمیدم چه کتابیه ؟ !

Anonymous said...

واقعا کسی نمیتونه بفهمه که پشت اون عینک چار گوش مشکی و اون قیافه مظلوم احمقانه چه فکرهایی هست.
این مرد واقعا بی نظیره.چند وقتیه که دلم میخاد رز ارغوانی قاهره رو ببینم . کاش بشه.

Anonymous said...

aakh joon mikhoonamet baz

Anonymous said...

امان از این جهودهای سابقا مو قرمز

Unknown said...

سلام
جالب بود
من نمی دونم چرا اصولا وقتی میام اینجا گوش و چشم میشم و وقتی می رم بلاگ های دیگه اغلب زبون و انگشت واسه
نظر دادن
نمی دونم
شاید چون اینجا چیزی واسه یاد گرفتن پیدا می کنم و جاهای دیگه بیشتر چیزی برای مرور کردن و نظر دادن
موفق و پیروز باشید

Mona said...

تو هم دست سورپرايزت خوبه ها

Anonymous said...

in commento kheili vaght pish mikhastam bezaram...nemishod....manam ba "mach point" moshkel dashtam....mikhastam ebraze hamdardi konam:-"