Thursday, January 8, 2009

دنياي آزاد يا دنياي مزخرف

انجی از کار اخراج میشه و تصمیم میگیره با هم اتاقیش رز یه کار - چیزی تو مایه های دفتر کاریابی - راه بندازه؛ مهاجرین ناامید ازکاری که دور و برشون ریخته – از جمله یه ایرانی با زن و بچه هاش – موقعیت رو براش پیچیده می کنن. کم کم متوجه میشه مدیریت این کار سخت تر از اون چیزیه که فکر می کرد و وقتی بچه ش رو می دزدن و تهدیدش می کنن که اگه پول کارگرا رو نده بلاهای بعدی سر راهشه مجبوره یه راهی پپدا کنه ( نمیگم چه راهی که مزه ی دیدن فیلم بمونه براتون)

It's a Free World

کارگردان : کن لوچ

نویسنده : پل لاورتی

محصول 2007 انگلستان، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، لهستان

96 دقیقه

باد که بر مرغزار می وزد رو توی سینما فرهنگ دیده بودم؛ وقتی اسلحه رو گرفت سمت برادرش و اون بازی خیره کننده و اون تردید و اون گریه و اون شلیک، اشکم درومد چند ثاتیه بعد که فین فین بغلدستیم رو هم شنیدم فهمیدم بیشتر از اونکه به من مربوط باشه و اشک دم مشکم به فیلم مربوطه و اون بار احساسی بالاش، حالا فیلم درباره ی چیه، بلایی که انگلیسیا سر ایرلندیا درمیارن و – تاریخم ضعیفه نمیدونم چه سالی – و حکایت شکل گیری اون گروه ها و دسته های ایرلندی بر علیه انگلیسیاو اتفاقایی که تو دل این گروه ها می افته

یا فیلمی مثل 4 ماه 3 هفته 2 روز که فوق العاده بود و آدمو تکون تکون تکون تکون می داد، یا هتل رواندا که مجبور شدم سیا رو از خونه بکشم بیرون ببرم بشونمش روی یه نیمکت و بغضمو بترکونم براش – گریه کردن به خاطر آدمایی که نه دیدی و نه می شناسی و رنگ پوستشون هم کلی فرق می کنه با مال تو و هزاران هزار کیلومتر ازت فاصله دارن چیزی نیس که پیش هر کسی اتفاق بیفته –

اینجور فیلمسازا رو دوست دارم یه خاطر اون دردی که می بینن و می کشن و فیلمشو می سازن؛

"این یه دنیای آزاده" نصف این قضیه رو با خودش داره، یعنی اینکه داره می پردازه به یه موضوعی که حرف برا گفتن درباره ش زیاده و باید گفت، اونم وضعیت زن هاس در دنیای مدرن و وضعیت اقتصادی ملت ها و استرسی که روشونه و من، گفتم بازم میگم، فیلمسازی که این سوژه ها براش مهم ان رو دوس دارم.

نقطه ضعف فیلم البته اینه که نمی تونه اون بار عاطفی، احساسی که فیلمای دیگه ای که بالاتر اشاره کردم ایجاد می کنن رو ایجاد بکنه و زورشو می زنه به یک بیانیه ی سیاسی اجتماعی علیه وضعیت موجود نزدیک بشه تا یک اثر هنری که حتا اگه موضوعشو دوس نداشه باشی اونجایی ازت رو که باید تحریک کنه

در هر صورت فیلمیه برای دیدن و فیلم مهمی هم هست به نظرم.

No comments: