Wednesday, April 14, 2010

پرونده ای برای ایرج کریمی


یکی از کارگردانهایی که به رغم کم کار بودن سینمای غنی و قابل توجهی دارد ایرج کریمی است.کریمی در سال 1332 در تهران متولد شده و در پلی تکنیک مهندسی مکانیک خوانده است.سه اثر بلند سینمایی و چند تله فیلم به اضافه حضور در چند فیلم به عنوان نویسنده،تدوینگر و حتی بازیگر کارنامه سینمایی او را تشکیل میدهد.جز این او منتقدی برجسته و نویسنده ای تواناست.ضمن اینکه چند ترجمه هم از او منتشر شده است.
به نظرم کریمی آنگونه که شایسته اش است مورد توجه سینما دوستان وطنی قرار نگرفته.سینمایی که با بیانی شاعرانه روابط انسانی و عشق را واکاوی میکند و در عین حال نگاه اجتماعی تیزبینانه ای هم دارد. به دغدغه های روشنفکری به خصوص در دوره اصلاحات موشکافانه مینگرد و درکنار آن خصوصیات نسل جدید را بررسی میکند.
تصمیم داریم در اینجا نگاهی به سینمای کریمی بیاندازیم.البته بیشتر از همه امیدواریم که این پرونده باعث به وجود آمدن گفتگو با دوستان شود و با هم خوانشی در خور داشته باشیم از آثار این سینماگر.
شاه رخ در سه پست معرفی کوتاهی خواهد داشت از سه فیلم بلند او:از کنار هم میگذریم،چند تار مو و باغهای کندلوس و بعد از آن با هم بیشتر حرف میزنیم.

7 comments:

زکریا said...

هنوزم مزه نقدی که این مرد بزرگ از فیلم محبوبم "پیش از طلوع" تو مجله فیلم کرده بود زیر زبونمه . با رباعیات خیام بزرگ درباره این فیلم صحبت کرده بود . همه کارهاشم دوست دارم . پایه هستم که یه گفتمان حسابی دربارش انجام بدیم . پس شاه رخ زود باش :)

ايرن said...

باغهاي كندلوس فيلم خوبي بود...چند تار مو هم ميشه گفت خوب بود!

مهتا said...

باغهای کندلوس دوست داشتنی بود.. ..

زکریا said...

به ایرن و مهتا : بچه ها واقعا صفت های "خوب" و "دوست داشتنی" برا فیلم "باغ های کندلوس" خیلی کمن !! این فیلم هنوز تو سینمای ایران کشف نشده . محشره , محشر !

مهديه said...

مرسي بابت معرفي.

عليك سلام

Anonymous said...

من تنها باغ های کندلوس کریمی رو دبدم . تو ی اون فیلم که برای من یک بوی خاص داره یک آرامش نمی دونم یک حس خواستنی یک جمله داره کریمی که میگه و به نظر من مفز فیلمش هم همون جملست که کریمی می گه: ما همه چیزمون پیکانه .

Unknown said...

من نقدهاي آقاي کريمي را در مجله فيلم خواندم. خيلي خوب نقد مي نويسند