Monday, October 6, 2008

نخستين سفرم بازامدن بود

هر چی با خودم کلنجار می رم نمی تونم قبول کنم همه ی اینا فقط به این خاطره که دیر رسیدم؛

مدت هاست قبول کردم توی دنیای احمقانه ای زندگی می کنیم دنیایی که دو نفر توی خیابون دعواشون می شه ترافیک می شه یکی دیگه از پروازش جا می مونه مسیر زندگی ش ازین رو به اون رو می شه

دنیایی که یه رییس جمهور احمقی یه جا یه حرفی می زنه یه احمق دیگه یه جا دیگه بلاگرو فیلتر می کنه که من نتونم درددلامو بنویسم از شرشون راحت شم.

همه ی اتفاقای الکی و احمقانه رو قبول می کنم ولی نمی تونم قبول کنم بازی رو باختم چون دیر رسیدم

بگذریم ازین حرفا

یه فیلمی دیدم که خیلی خوشم اومد ازش، حیفم اومد درباره ش ننویسم؛ یه فیلم استثنایی و خیره کننده بود. اسمش توی سایتای فارسی و مجله های سینمایی هست " سفر به سیترا" ولی راستش من با این اسم مشکل دارم اولا ً که توی خود فیلم گفته میشه کیترا نه سیترا ؛ دوم اینکه اون کلمه ای که ترجمه ش کرده ن "سفر" توی عنوان لاتین فیلم voyage هستش و می دونی که Voyage یعنی سفر ِ دریایی و طولانی؛ به همین خاطر ترجیح می دم بگم اسمش هست : تاکسیدی استا کیترا (عنوان یونانی و اصلی فیلم )

این فیلم ششمین فیلم آنجلوپولوسه ( راستی تو می دونی آنجلوپولوس درسته یا آنگلوپولوس؟ ) که سال 1984 ساخته شده ؛ فیلمنامه ی فیلم از هر نظر عالیه – شخصا ً چنین انتظاری نداشتم – و البته وقتی شناسنامه ی فیلمو می بینیم، می بینیم که تونینو گوئرا – همکار آنتونیونی توی شب اگه درست یادم مونده باشه – همکار آنجلوپولوس بوده در این کار و اتفاقا ً جایزه ی بهترین فیلمنامه ی کن رو در سال 1984 مال خودش کرده . میشه فرض کرد داریم زندگی الکساندروس رو میبینیم که کارگردانه و داره فیلمی می سازه و ما همزمان اون فیلم رو هم می بینیم؛ میشه هم فرض کرد یه کارگردانی – الکساندروس – که توی فیلم می بینیم داره فیلمی می سازه از روی زندگی واقعی خودش.

اصولا ً فرم های سوال برانگیز رو دوست دارم و فرم این فیلم ازین دست فرم هاست.

یه چیز جالب دیگه اینکه تقریبا توی هر مرجعی که درباره ی فیلم سراغ می گیرم از جمله سایت Imdb، خلاصه ی فیلم اینجوری نوشته شده که داستان مردی تبعیدی (در بعضی جاها گفته شده یک کمونیست) که بعد از 32 سال به خانه بر می گردد اما خانه آن چیزی نیست که انتظارش را داشته است.

هرگر و هرگر با ابن خلاصه داستان موافق نیستم؛ فیلم در باره ی کارگردانیه که با خودش درگیره و ما این درگیری ها رو می بینیم.

کم کم دارم عاشق این بشر می شم آنجلوپولوسو می گم.

Taxidi sta Kythira

کارگردان : تئودوروس آنجلوپولوس

نویسنده : تئودوروس آنجلوپولوس با همکاری تونینو گوئرا

عنوان لاتین فیلم : Voyage to Cythera

محصول 1984 یونان / 120 دقیقه / رنگی

راستي يادم رفت بگم؛ سلام .

No comments: