Friday, October 17, 2008

اگرچه این مرگ است همیشه اما بعد می اید آزادی ست این که همیشه اول می آید

وقتی بدونیBee یعنی زنبور The beekeeper رو بدون نگاه کردن دیکشنری میشه فهمید یعنی چی. واقعا نمی شه؟ یه خورده فکر کنین.

نمی دونم چرا همه حتا مجله ی وزین سینما و ادبیات – با شما هم هستم خانم عباس پور – ازین فیلم به اسم پرورش دهنده ی زنبور عسل یاد میکنن ! مگه زنبوردار چشه؟ یعنی انقد این کلمه دور از ذهنه؟ فک نمی کنم. فک می کنم گاهی ذهنمونو زیادی بسته نگه می داریم.

اون از سفر به کیترا که همه میگن سفر به سیترا اینم از زنبوردار که میگن پرورش دهنده ی زنبورعسل.

اما چند پاراگراف هم برای اونایی که گیر میدن میگن خلاصه ی فیلمو هم بنویس.

"اسپيروس معلميه كه به تازگي بازنشست شده و دخترشم تازه ازدواج كرده و پسرش توی آتن درس میخونه و به محض ازدواج دخترشون زنش ترجیح میده بره پیش پسرش توی آتن. زنگ پرصدای تنهایی مرد به صدا در میاد، كندوهاشو برميداره و با كاميونش راه مي افته می زنه به جاده .

توی مسیر، اتفاقی، یه دختر سوار کامیونش می شه دختر مثل دختر فراري ها مي مونه. البته نه با اون بار معنايي كه توی ايران داره. دختر جايي نداره و معلوم هم نيس خونواده ش كجاس و اصلا خونواده ای داره يا نه.

اسپيروس میذاره دختر قسمتی از مسیرو باهاش بیاد؛ اسپیروس به شدت سرد با دختر رفتار می کنه و حتا به ندرت نگاش می کنه؛ البته یه چیزی حدود سی سال اختلاف سن شایدم بیشتر این رفتارو طبیعی جلوه میده. دختر چتر میشه سر اسپیروس؛ یه بار می گه " اگه دوس داری . . . " که اسپیروس با نگاهش و بلند شدنش نمیذاره حرفشو ادامه بده و در ادامه دختر، اسپیروس رو بابایی صدا می زنه !

اسپيروس كه هيچ وقت هیچ احساسی از خودش نشون نمي داده یه بار با هيجان شروع به بوسيدن دختر مي كنه که دختر با فریاد " نه اینجوری نه " از دستش فرار می کنه و البته نمی شه گفت فرار چرا که اسپیروس هیچ تقلایی برای گرفتنش نمی کنه و همون جور سرد و تنها روی عرشه وایساده میمونه و دختر بر می گرده و . . . ( بعضی صحنه ها رو نمیشه تعریف کرد لامصب اونم وقتی کارگردان آنجلوپولوسه . . . )

یه صحنه ای توی فیلم هست که اسپیروس توی یه سینمای متروک با همه ی لباساش حتا کفش دراز کشیده و دختر لخت مادرزاد نشسته کنارشو البته بیکار هم نمیشینه – اینم ازون دست صحنه هاییه که فقط باید دید -

و البته صحنه ی رفتن ِ دختر و تنها گذاشتن اسپیروس، و اون نمای شاهکار پایانی با اون حرکت دست که در اثر تشنج به اسپیروس دست داده انگار و انگار داره زمینو دق الباب می کنه و میگه باز کن درتو دارم می میرم "

خدا بود این فیلم خدا

حالا فک کنین نقش اسپیروس رو کی بازی می کنه، مارچلو ماسترویانی – که بعدا توی گام معلق لک لک هم بازی می کنه -

زنبوردار / the beekeeper / melissokomos, o

کارگردان: تئودوروس آنجلوپولوس

نویسندگان : تئودوروس آنجلوپولوس و تونینو گوئرا

محصول 1986 فرانسه، یونان و ایتالیا / 122 دقیقه

(عنوان پست از یانیس ریتسوسه)

No comments: