Friday, October 24, 2008

تکثیر احمدی نژاد

۱- وقتی مجمود احمدی نژاد با شعارهایی مثل عدالت و مهرورزی رپیس جمهور ایران شد هیچ کس نپرسید که این کلمه ها چه معنی دارد.کلمه هایی که هیچ مفهوم خارجی نداشت اما کاملن موثر و پرقدرت باعث تحویل قدرت به احمدی نژاد شد.در تمام این سالها دولت با کمک رسانه ی خصوصی!موجی از خرافات را در ذهن عوام مردم گسترش داد و پایه های خود را قویتر کرد.ذهن خرافه پذیر ایرانی هم کم موثر نبود.

*

۲- وقتی تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی با کره شمالی بازی داشت از ته دل امیدوارم بودم که علی دایی و تیمش نتیجه نگیرند.علی دایی با همان ساز و کاری سر مربی تیم ملی شد که تقریبن همه ی اتفاقات این مملکت میافتد.چندین ماه توهین به شعور مردم و بعد انتصابی جهت دار.ادبیات دایی تند و توهین آمیز است. همیشه در یک توهم توطئه به سر میبرد.خدا و پیغمبر و بقیه هم دارند مدام لطف میکنن و به کمک تیمش میآیند.

*

۳- این برنامه ی نود هم شده یکی آن چیزهایی که بدجور روی اعصابم است و من مازوخیست هم همیشه میبینم.نه که برنامه ویژگی اعصاب خوردکن مهمی داشته باشد نه.ولی وقتی صحبت های مربیها و بازیکن ها را پخش میکند من توی صورت همه ی این مربی ها قیافه بلاهت آمیز احمدی نژاد را میبینم که لبخند میزند.امیر قلعه نویی با آن بیان حاجی بازاری،غلام پیروانی،اکبر میثاقیان و ...طوری حرف میزنند انگار خدا و پیغمبر کار و زندگیشان را ول کرده اند و دنبال این بوده اند که کار آقایان را راه بیاندازند.صحنه های چندش آوری هم هست که حتا یک فرد معتقد به دین هم نمیپسندد (چه رسد به من!) وحید طالبلو یک جلد قرآن عثمان طاها را توی دروازه میگذارد شاید کمتر گل بخورد.

*

۴-همه ی فرهنگها تا حدودی از این دست باورها دارند.ولی ما طبق معمول شورش را درآورده ایم.مدام دنبال امام و امامزاده ای هستیم تا خودمان را به آن آویزان کنیم.با آن پولی که خرج گنبد و بارگاه این امامزاده های اکثرن جعلی شده میشود نصف افریقا را غذا داد.یادم میآید احمد قابل در یکی از سخنرانیهایش گیر داد که هیچ سندی موجود نیست که شخصیتی به نام رقیه در جنگ بین حسین پسر علی و یزید خلیفه وقت،وجود داشته بعد ما برایش گنبد و بارگاه طلا هم ساخته ایم.

*

۵- به نظرم یکی از عواملی که میتوانست فضای زندگی ایرانی را واقعی تر کند نقد زندگی عوام توسط هنرمندان بود. کاری که مثلن هدایت در حاجی آقا و اکثر نوشته هایش میکرد.که البته بعد انقلاب حکومت با زیرکی امکانش را کم کرد و در مقابل برای تولید آثار خرافه پرور خوب خرج کرد.بخش عمده ای از سینمای مجیدی به عنوان نمونه های درست و حسابی آن.

*

۶-در دوره اصلاحات بسیاری از این باورها کمرنگ شد و حتا میرفت به عنوان سنت و رسم دربیاید.تنها یک حس نوستالژیک برای باوری تاریخی.اما دوره ی احمدی نژاد به نحو غیر قابل انکاری به مدد صدا و سیما و دستگاه جناب صفاک هرندی بسیاری از این باورهای مومیایی را زنده کرد.این یک برگشت به عقب خطرناک است که کلی انرژی باید صرف تغییرش کرد.هر چه در دوره دوره اصلاحات سخن از نگاه عقلانی به دین شده بود در چند سال به کل پنبه شد.

*

پی نوشت:عجالتن باید نذر و نیاز کنیم به درگاه امامزاده ای کار درست ،که این دوره هر چه زودتر سربیاید.امامزاده ی خفن سراغ ندارین!؟

No comments: