Thursday, June 18, 2009

پناه بر سینما از دست این دیکتاتورا

یک فیلمساز یونانی – آمریکایی به اسم " آ " برای ساخت آخرین فیلم خود به زادگاهش در شمال یونان برمی گردد دلیل واقعی برگشت او اما به نظر جستجوی سه حلقه فیلم گم شده است که برادران ماناکیا از پیشگامان فیلمسازی سال های دور در کشاکش درگیری های منطقه ای بالکان از مردم و به ویژه صنعتگران و پیشه وران ساخته اند. او - آ – اعتقاد دارد در تصاویر گمشده کلید و نشانه های بی گناهی مردم و حقایقی دیگر آشکار است به همین خاطر عازم مناطق پس از جنگ بالکان می شود و وارد چشم انداز های خیالی، رویاهای درهم شکسته و به نوعی درست داخل قلب تاریکی می شود؛ در سارایوو نسخه درب و داغان فیلم ها را پیدا می کند و جستجوی او پایان می یابد مثل روزی که اولیس ایتاچا را پیدا کرد. نگاه او خیره می ماند و سفری دیگر آغاز می شود.

"از سایت رسمی خود فیلم"

برنده جایزه فیپرشی از جشنواره کن سال 95، برنده جایزه ویژه هیات داوران از کن سال 95 – سالی که زیرزمین – امیر کاستاریکا – نخل طلا رو برد.

نگاه خیره اولیس / محصول 1995 یونان، فرانسه، ایتالیا، آلمان / 176 دقیقه رنگی / کارگردانی: تئو آنگلوپولوس / فیلمنامه: تئو آنگلوپولوس با همکاری تونینو گوئرا، پتروس مارکاریس، جورجیو سیلوانی / فیلمبرداری: جورجوس آروانیتیس / موسیقی: النی کارایندرو / ویولون سولو: کیم کاشکاشیان /

تدوین: یانیس سیتسوپولوس

"هیچ فیلمسازی لحظه ای را که اولین بار از دریچه دوربین نگاه کرده است فراموش نمی کند؛ لحظه ای که بیش از آنکه لحظه ی کشف سینما باشد لحظه ی کشف جهان است. اما لحظه ی دیگری هم هست و آن وقتی است که او به ظرفیت خود برای دیدن چیزها شک می کند که آیا نگاه خیره ی او درست و بی خطاست یا نه"

تئو آنگلوپولوس

"نگاه خیره اولیس یک اودیسه سه گانه است؛ در یک سطح جستجوی ریشه های سینمای بالکان و در واقع ریشه های خود سینماست. در سطحی دیگر جستجوی تاریخ منطقه بالکان است که تا تراژدی بوسنی ادامه می یابد و نهایتا سفر شخصی کسی است به درون زندگی خویش عشق هایش و از دست داده هایش"

اندرو هورتون

" مثل همیشه آنگلوپولوس و آروانیتیس معجزه کرده اند . . . باز هم چشم اندازهای انها بین اندوه و اشتیاق در نوسان اند همه چیز به طور یکسان به دام نگاه خیره قهرمان داستان، آواره داستان، فیلمساز، تماشاگر و قربانی می افتد"

مایکل ویلمینگتون

پیرامون اوضاع سیاسی اجتماعی عارضم به خدمت تون که نصر من الله و فتج قریب

No comments: