Thursday, April 29, 2010

یک نامزدی بسیار طولانی



دختری پس از جنگ جهانی دوم به دنبال نامزد خود میگردد و متوجه میشود که او را همراه با چند نفر دیگر به جرم ناقص کردن خود برای فرار از جنگ،به مرگ محکوم کرده اند.فیلم، داستان این دختر است و نوسان ترس و امید او برای یافتن معشوقش.فیلم تلفیق درخشانی است از رومانس و خشونت.فضای جنگی که ژونه تصویر میکند یکی از خشن‌ترین تصاویری است که از جنگ دیده‌ام و در عین حال عاشقانه‌ای که روایت میکند لطیف و دوست داشتنی است.
پیش از این از ژان پیر ژونه فیلم درخشان آمیلی پولین را دیده بودم.سینمای ژونه را با آن رنگ آمیزی بدیع نمیتوان دوست نداشت.نوعی کودکانگی در شخصیتهایش هست که آدم را جذب میکند.فیلم سکانسهایی دارد که احتمالا هر بار در آینده حرفی از این فیلم باشد این سکانسها را به خوبی به خاطر خواهم آورد.مثلا صحنه ای که ماتیلد(با بازی آدری توتو ی زیبا و دوست داشتنی) پیش خودش میگوید اگر زودتر از ماشین به پیچ برسم مانیک سالم از جنگ برخواهد گشت و با آن پای ناقص شروع به دویدن میکند و لحظات کوتاهی را در اضطراب و امید میگذراند و آخرش میفهمد که ماشین خیلی قبل از او از پیچ رد شده.


کارگردان:ژان پیر ژونه
محصول فرانسه و امریکا
۲۰۰۴

11 comments:

Afsaneh said...

salam, moteshaker az moarefiye film, man ein film raa hodoode 1 maahe pish didam, az ein actress ghablan "Ameli...", hamin film, va "he loves me, he loves me not" raa didam, be nazaram, entekhaabe charactere khoobi hast baraaye neshoon daadan ye farde Ashegh-pisheh va dreamer ... :-)
bargharaar baashid

مهربون said...

این فیلم رو دیدم خیلی قشنگ بود

زهرا موثق said...

دیدی حذف شدیم؟
دیدی؟
چی گفتم بهت؟
عررررررررر

زهرا موثق said...

چه کامنتینگ باکلاسی
الان متوجه شاهکار بودنش شدم

زهرا موثق said...

اگه زیرنویس فارسیش گیرم میاد بزارمش واسه دانلود؟
آخه سایت فارسی سابتایتل به فنا رفته
نظرت چیه؟

نعیمه said...

از جنگ متنفرم. راستی این فیلم ها رو از کجا گیر میاری؟
در ضمن آئورا رو هم خریدم.

foroozin said...

شاهرخ جان، سلام
کاملا موافقم . فیلم خیلی زیبایی ست. ممنون از معرفی کتاب بسیار زیبای آئورا. همه جا همراهمه. هنوز تمومش نکردم. چون تو راه وقت می کنم بخونمش . چهارشنبه خریدمش . چهارشنبه و پنج شنبه تا نصفه شب جات خالی مهمونی بودم . مشغول شیطنت . امروز هم که جمعه همش بیرون بودم بلکه فردا دیگه تمومش کنم. خیلی عالیه

foroozin said...

http://www.dokhtiran.com/dialog/000108.php

درضمن ببخشید سیاوش جان. من اصلا حواسم نبود این پست را شما زحمت نوشتنش را کشیده بودید

siavash said...

مهم نیست فروزین جان.من و شاه رخ نداره:)

علیرضا said...

من فقط دو فیلم از ژان پیر ژونه دیدم وهر دو رو هم دوست دارم عاشق بازی آدری تاتو هم هستم این بازیگر دوست داشتنی کارش حرف نداره با اینکه فکر میکنم فیلم امیلی از این بهتر بود اما با این حال این یکی هم فیلم خیلی خوبیه

iren said...

رازي در چشمانش رو ديدم..هنوز شوكه ام...خيلي خوب بود.اسكار نوش جونش!!!!!!فوق العاده بود.اين يكيرو هم مي ذاريم تو ليست ديدني هامون هر چند من فيلم آملي رو خيلي دوست نداشتم!