Wednesday, June 25, 2008

دل افسردگان پا در جای

نوری در تاریکی (Lights In the Dusk)

اکی کوریسماکی (Aki Kaurismaki)

78 دقیقه

محصول 2006 فنلاند

وقتی فکر می کنم کوریسماکی از آن همه عشق و امید و تلاش در مرد بدون گذشته - که البته منجر می شود به یاس و سرخوردگی- می رسد به فیلمی سرشار از یاس و اندوه و تلخی در نوری در تاریکی - که البته پایانی کمی سانتیمانتال پیدا می کند - به این نتیجه می رسم که دنیا به سمت ِ قشنگی حرکت نمی کند، ما داریم مسیر را غلط می رویم و نمی دانم این را باید چجوری گفت که تاثیر کند؛

این فیلم را حتما ببینید به نظرم، فیلم مهمی ست که وضعیت اندوهناک جامعه ی امروز را به طرز هنرمندانه ای نشان می دهد، متن بسیار قوی ای دارد که اجرای به شذت قوی ترش تبدیلش می کند به یک فیلم ماندگار؛ باز هم تاکید می کنم حتما ً ببینیندش.

بعد از داستان های فاکنر، در کتاب آخرین خنده، داستانی می خوانیم از ادگار آلن پو به نام ِ قلب رازگو؛ داستان مشخصا ً امضای آلن پو را پای خود دارد و البته من از آلن پو تا حالا خیلی لذت نبرده ام؛ این کارش هم مثل بقیه ی کارهایی ست که از او خوانده ام نه قوی تر نه ضعیف تر؛

بعد داستانی می خوانیم از رالف الیسن به نام ِ نبرد جانانه که آن هم خیلی چیز دندان گیری نیست؛ شعارگونه است و اغراق آمیز، به دلایلی آشکار من را یاد رمان ِ هرگز رهایم مکن از ایشی گورو می اندازد که من آن رمان را دوست داشتم.

بعد داستانی می خوانیم از ولادیمیر ناباکف به نام نشانه ها و نمادها که من آن را پیشتر در مجله ی دوست داشتنی و توقیف شده ی هفت خوانده بودم. این داستان هم جزو بهترین های کتاب است؛ تکان دهنده و استادانه، البته از ناباکف جز این هم انتظار نیست؛ کسی که خنده در تاریکی را آفریده باشد می تواند حتا در آن ترکیب پنج تایی ِ کذایی من هم باشد – دنبال یه جا برات می گردم ولادمیر ناراحت نباش –

در هر صورت این کتاب را از دست ندهید:

آخرین خنده / داستان هایی از دی. اچ. لارنس و دیگران / سعید سعیدپور / چاپ اول 1378 / چاپ دوم 1386 / نشر مرکز / 3200 تومان

No comments: