Tuesday, May 5, 2009

من و زهرا موثق و مجید اسلامی و کن لوچ و آقای صدر

تصور کنید به شما بگویند یک اپیزود سه دقیقه ای درباره ی سینما بسازید و شما چیزی بسازید و در آن نشان بدهید سینما را دوست دارید اما فوتبال را بیشتر از آن! کاری که کن لوچ در اپیزود سه دقیقه ای اش به مناسبت شصتمین کن کرد.

این کار را جسورانه و خلاقانه دیدم؛ از این بشر خوشم آمده؛ امسال هم که توی کن با فیلمی درباره ی اریک کانتونا یکی از بخت های نخل طلاست

فیلم To each his cinema که به مناسبت شصتمین سال برگزاری کن درست شد فیلم جذابی ست که باید دید. کلی فیلمساز هر کدام یک کار سه دقیقه ای می سازند که همانجور که از عنوان فیلم پیداست هر کدام به نوعی، نوع سینمای خودشان را نشان میدهند. بخواهم در مورد هر کدام دو خط هم بنویسم می شود مطلبی که قابل خواندن نیست از فرط طولانی بودن؛ فیلم را باید ببینید فقط یک اشاره ی کوتاه به چند تا از اپیزودها می کنم و باقی را به خودتان، خودتان را به خدا و خدا را به آشمان های لاابالی و برهوت واگذار می کنم.

شاهکارشان به نظرم کار آنگلوپولوس بود؛ سه دقیقه ای که ساعت ها قبل وبعدش را هم انگار ساخته باشد و می دانی که نساخته و می دانی که هست؛ من این را یک فیلم سپید می دانم – یادتون باشه این اصطلاح از منه بعدا که باب شد صاحب زیاد پیدا می کنه ! - نمی دونم چی بگم، حس عمیقی که در آن سه دقیقه هست را فقط از آنگلوپولوس می توان انتظار داشت.

اپیزود بیل آگوست هم فوق العاده بود به نظرم و بعید می دانم به این زودیا از ذهنم پاک شه؛ اپیزود کیارستمی فرم تازه و اجرای خلاقه ای داشت که تحسین برانگیز بود؛ از اپیزود یوسف شاهین بدم آمد، حس می کنم آدم عقده ای ای است؛ اپیزود چن کایگه هم عالی بود و خوشمان آمد کلی؛ کوریسماکی هم خوب بود؛ فون تریه با مزه بود؛ وندرس وندرس نبود؛ ژانگ ییمو اما ژانگ ییمو بود.

جین کمپیون، الیویر اسایاس، مایکل چیمینو، برادران کوئن، دیوید کراننبرگ، برادران داردن، مانوئل دو الیویرا، ریموند دیپاردون، آتوم آگویان، آموس جیتایی، هائو شیائو شین، آلخاندرو گونزالس ایناریتو، تاکشی کیتانو، آندری کونچالوفسکی، کلود للوش، نانی مورتی، رومن پولانسکی، رائول رویز، والتر سالس، الیا سلیمان، سای مینگ لیانگ، گاس ون سنت و وونگ کار وای بقیه ی کسایی بودن که اپیزود ساخته بودن.

توی نسخه ای که من دیدم لینچ نبود اما توی یه نسخه ی خاص ازین فیلم گویا هست و من دوست دارم ببینم.

Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et que le film commence

با عنوان کوتاه تر Chacun son cinema (To Each His Own Cinema)

محصول 2007 فرانسه

No comments: