Friday, March 28, 2008

من هنوزم خواب می بینم

الف : پیشا نوشت :

حالا که همه چی تموم ِ تموم شده و زمان داره لایه لایه لایه خاک می ریزه روی خاطره های خوب و بد، حالا بهت می گم که یه راهش چی بود؛ کافی بود یه نامه برام می نوشتی بی هیچ مقدمه و موخره ای و توش فقط و فقط شعر Still loving you رو بنویسی. اگه این کارو کرده بودی تا آخر باهات میومدم تا آخر ِآخر؛ تازه این فقط یه راهش بود.

ب : کتاب نوشت

اولین کتابی که توی سال جدید معرفی می کنم در واقع آخرین کتابی هست که سال گذشته می بایست معرفی می کردم؛ کتابی که به لطف آقام سیا خوندمش – البته لازم نبود تا ته بخونمش - و گرنه منو چه به روانکاوی و این حرفا؛

مبانی روانکاوی فروید – لکان / کرامت موللی. –تهران: نشر نی، 1383.

348 صفحه / 3400 تومان

اگر به روانکاوی علاقمندید توصیه ش می کنم اگرچه از یک جایی به بعد سنگین می شود و نیاز است مقدماتی را از پیش دانسته باشیم اما اگر هم ندانستیم چیز های زیادی خواهیم آموخت.

● ● ●

ج : فیلم نوشت

هر چقدر هم که جهان تبدیل به دهکده بشه و فرهنگ ها به سمت فرهنگ واحدی حرکت کنن و اصول مشترکی در جهان به وجود بیاد باز هم تفاوتایی هست که نمیشه ازشون چشم پوشید؛ تقریبا به همون دلیلی که راجر ایبرت از فیلم ِ مثلا قول خوشش نمیاد و نهایتا یک ستاره و نصفی بهش می ده به همون دلیل هم من از سویینی تاد خوشم نمیاد و نامردم اگه بهش نصف ستاره هم بدم !

برای من ِ شرقی آسیایی ایرانی جهان جور دیگه ایه، متفاوت با جهانی که یک غربی ِ نوعی می بینه و تجربه می کنه ( چشم بسته غیب میگم انگار !) افسانه هامون، اسطوره هامون، رویاهای پدربزرگامون و خیلی چیزای دیگه مون زمین تا آسمون فرق می کنه، منظورم این نیس که چون فرق داریم پس دشمنیم، نه، منظورم اینه که طبیعیه که من ِ شرقی با چن کایگه و ژانگ ییمو زندگی کنم و یه غربی هاج و واج بمونه که من دارم از چی لذت می برم، همونقدر هاج و واج که وقتی دیدم راجر ایبرت به سویینی تاد چهار ستاره داده؛ این بشر از چی ِ این فیلم خوشش اومده ، جل الخالق، نقدای دیگه رو می خونم و می بینم بقیه هم در همین حد لذت بردن از فیلم، خدایا من چرانمی فهمم پس ؟ جواب خدا به این سوال به نظر بدیهی میاد: تو یه شرقی هستی عزیزم.

در هر صورت شما هم ببینینش شاید شما خوشتون اومد :

Sweeney Todd, the Demon Barber of Fleet Street

Directed by:

Tim Burton

Starring:

Johnny Depp (Sweeney Todd)

Helena Bonham Carter (Mrs. Lovett)

Alan Rickman (Judge Turpin)

Timothy Spall (Beadle Bamford)

117 minutes

Rated R

No comments: