Saturday, August 23, 2008

Anaparastasi

Anaparastasi اولین فیلم بلند آنجلوپولوس است که در سال 1970 ساخته شده است. پیشتر و در سال 1967 یک مستند 28 دقیقه ای به نام broadcast ساخته بود - من یکی به دلیل پیدانکردن زیر نویس هیچی از آن فیلم حالیم نشد ! -.

Anaparastasi یا ترجمه ی انگلیسی آن reconstruction فیلمی ست که اگرچه موضوع آن – کشته شدن شوهر توسط زن و همدستی که احتمالا ً عاشق زن است – موضوعی تکراری ست و شاید به اندازه ی عمر آدمی قدمت داشته باشد اما نحوه ی اجرای آن منحصربه فرد است – دقت کنید که سی و هشت سال از ساخت فیلم گذشته است – نماهای کارت پستالی ِ به شدت غمگین، نماهای بلند و حرکات بسیار آرام دوربین در کنار نوع برخورد کارگردان و نویسنده با زمان که من یکی تا حالا مشابهشو ندیده م.

من این فیلم رو یک فیلم جادویی می دونم؛ فیلمی که جادوی سینما توش بیداد می کنه.

Anaparastasi (با عنوان انگلیسی Reconstruction)

محصول 1970 یونان

کارگردان: تئودوروس آنجلوپولوس

سیاه و سفیذ ،100 دقیقه

جایی از فیلم Eleni - قاتل شوهرش - به برادرش می گوید : It's nobody's fault, It just happened. من یکی که انگار در برابر حجمی از بی قاعدگی قرار گرفته باشم شوکه شدم.

یه شرکت بزنم بعدازظهرا شغل دومم بشه یا نه؟ با بیانی بزنم تو کار صادرات یا نه؟ زندگیمو ببرم تهران یا بمونم همینجا؟ رزومه م رو بفرستم برا چن جا یا نه؟ زن بگیرم یا نه؟ اگه بگیرم چجور زنی؟ اگه نگیرم چی؟ بخونم برا ارشد یا نه؟

این روزا رسما گه گیجه گرفتم؛ مثلا می خوام برنامه ی استراتژیک کنم برای زندگیم !

ایام مبارکیه این روزا واقعا؛ چند روز پیش تولد رومن پولانسکی بود کسی که بچه ی رزماری ش، پیانیستش و ماه تلخش که انقد پشت سرش بد میگن رو دوس داشتم ؛ تولد آلن روب گریه هم بود که تا حالا چیزی ازش نخوندم ؛ پنج شنبه ای هم که گذشت تولد ویم وندرس عزیز بود که چقدر بهشت بر فراز برلینش و پاریس تگزاسش رو دوس دارم ولی هتل میلیون دلاری ش رو نه؛ سه شنبه ای هم که گذشت تولد چن کایگه بود که بدرود محبوب اش یکی از فراشاهکارهای تاریخ سینماس و من چقدر توی روسپیگری برای این بشر تبلیغ کرده م. می بینید که واقعا ً ایام ایام مبارکیه!

No comments: