Tuesday, April 21, 2009

حرف هایی به بهانه ی ویکی کریستینا

ویکی کریستینا رو که دیدم سیا رو کشوندم پارک فیلمو براش تعریف کردم و انقد سیگار کشیدیم و غصه خوردیم که نه حد داشت نه حساب؛ می دونین چی ِ این فیلم باعث میشه من عزممو جزم کنم هرجوری شده ازین خراب شده برم؟ اینکه آدما خارج ازاین بشکه ای که ماها توش زندگی می کنیم دارن زندگی شونو می کنن و خیلی ساده با هم اشنا میشن و هر کی از هر کی خوشش میاد بهش میگه و کسی دچار سوء تفاهم نمیشه و وقتی هم احیانا کسی توهم ورش داره به راحتی با دو کلوم حرف از سوء تفاهم درمیاد.

برام مهم نیس وودی آلن خودش چی می خواد بگه با این فیلم، چیزی که برام مهمه اینه که این فیلم داره به ماها نشون می ده که میشه راحت تر هم زندگی کرد – اگه بذارن که نمی ذارن و باید رفت البته – فکرشو بکنین کریستینا دوستی داره که فامیلاشون توی بارسلون زندگی می کنن – من ندارم – تعطیلاتو می رن بارسلون – من تعطیلاتو می شینم با مادرم دعوا می کنم و بعدش می زنم بیرون سیگار می کشم و قدم می زنم و قلبم تیر می کشه – توی بارسلون همون خونواده ای که اینا مهمونشونن می برنشون قایق سواری – به قول سیا اینا دارن بهشت خدا رو مسخره می کنن – مرده که میبینه کریستینا همچین سرده و آتیشش نمی گیره یه پسریو با خودش میاره بلکم بیفتن توی مسیر – من وقتی با ساغر نشسته بودم توی پارک با فاصله ی سه وجب یارو اومد گفت الان افسر بیاد گیر می ده بهتون – روز بعدشون همون بابایی که برای کریستینا پسر آورده بود و کریستینا خوشش نیومده بود می بردشون اپنینگ گالری نقاشی یکی از دوستاش – ما اینجا یه پار ک داریم فقط که تازگیا چند تا ازین آهن پاره ها گذاشتن بری خودتو آویزونشون کنی پشتت رگ به رگ شه شب تا صب خوابت نبره – کریستینا که از خوان آنتونیو خوشش میاد نمی ره شعر بگه و از آتش عشق بسوزه انقد خیره خیره از زاویه های مختلف نیگاش می کنه که طرف خودش بیاد جفتشونو دعوت کنه آخر هفته برن اویدیو؛ اینکه بعدش رابطه ی این آدما چه شکلی میشه و چه اتفاقایی می افته و تحلیل روان شناسانه جامعه شناسانه شون چیه یه موضوعیه که بمونه واسه اهلش من فقط ترجیح می دم برم همون پارک لعنتی و فرت و فرت سیگار بکشم و یکی که دو ساله روی اعصابمه بهم زنگ بزنه کلی سرش داد و بیداد کنم بگم دوسِت ندارم بفهم دوسِت ندارم و اون بگه به من ربطی نداره تو شوهرمی ومن هر چی فحش از دهنم در میاد حواله ش کنم و باورتون نمی شه اگه بگم این حکایت چند وقته ادامه داره و گندش بزنن تموم هم نمی شه. وقتی می بینم خاویر باردم چجور راحت با ویکی حرف می زنه و میگه ببین تو داری ازدواج می کنی من و کریستینا هم همدیگه رو دوس داریم و ویکی چقد برای خودش ارزش قایله و اون وقت من هر چی فحش از دهنم در میاد به یکی می گم و طرف میگه دوسِت دارم حالم از خودم و از هر چی لیلی و مجنون و شیرین و فرهاده به هم می خوره.

بی خیال ویکی کریستینا می خوام یه کم اینجا درد دل کنم.

با یه آدمی آشنا بشی ازش خوشت بیاد بخوای باهاش زیر یه سقف زندگی کنی یکیو بفرستی با یکی شون حرف بزنه قضیه سر نگیره و تو با خودت فک کنی خب یه کاریش می کنی بالاخره و حالا که آسمون زمین نیومده و بعد کم کم بفهمی طرف عمرا نصف که چه عرض کنم، ثلث، خدا وکیلی ربع اون چیزی هم که نشون می داد و فک می کردی نیست و با خودت بگی خب خدا رو شکر که از همون اول سر نگرفت قضیه و بهش بگی دیگه نمی خوای ادامه بدی و تازه دستت اومده که دچار سوء تفاهم شدی این چند وقت و طرف بگه تو دچار سوء تفاهم شدی و من نشدم و من شوهرمو انتخاب کردم و تو نمی تونی به این سادگی بگی نمی خوای و تو یه نیشخند بزنی که از هزار تا نکته ی بدیهی بر اومده که تازه یه سال و نیم بعد می فهمی یه کدومشم برای اون بدیهی نیست و طرف هیچ رقمی حاضر نیس کوتاه بیاد و به قیمت اصرار و به قیمت گریه و به قیمت تهدید و ببینی کار به جایی کشیده شده که دیگه این لجنو نمی شه تنهایی مالید و چار تا لجن مال دیگه گیر بیاری بلکم لااقل گودالی فاضلابی چیزی، خدا وکیلی من آدم بی ادبی نبودم الانم دستم می ره سمت این دکمه ی بک اسپیس لعنتی کمی مودبانه تر حرف بزنم ولی آخه وقتی طرف هشت ماه بعد اون لجن مالی یه ریز بهت زنگ می زنه و تو جواب نمی دی و اس ام اس می ده و تو جواب نمی دی و کارو می کشونه جایی که شماره ی ناشناس بیفته روی گوشی ت جواب ندی و به زمین و زمان مشکوک باشی و حتا فک کنی دختری که هفصد کیلومتر اون ورتر می خواد باهات دوست بشه دوست همین آدمه که می خواد اذیتت کنه و توی اون هشت ماه یه ریز ای میل بزنه و تو باز جواب ندی خب آدم مگه از چیه معلومه که بالاخره کم میاری، ای بر جنس بدتون لعنت، منم اعتراف می کنم آره بیست و هشت سالمه هنو با یه دختر نخوابیدم به خودم حق می دم توی هر گوشه خلوتی هرکیو ببوسم سینه هاشو دس کنم ببینم سفتی ش تحریکم می کنه یا نه توی این خراب شده یا باید قید خیلی چیزا رو بزنی یا زن بگیری و اگه نتونی زن بگیری و قید اونا رم نزنی همون لجن مال طرف اونا راس می گف تو رو – یعنی منو – صدا می زد جرثومه فساد و اینا – اینه که آخرش مگه چقد می تونی دووم بیاری بالاخره جواب می دی به یکی از این ایمیلا یا اس ام اسا یا تلفنا – حالا سیا منو متهم می کنه که تقصیر خودته که جواب دادی آخه لامصب هشت ماه خودشو عرضه می کرد – آره منم دوس داشتم گولش بزنم هم هنوز اعصابم از دستش خراب بود هم هنوز تحریکم می کرد حتا به سرم زد بگیرمش و طلاقش بدم اینجوری راحت تر می شد از شرش خلاص شد. حالا هم که بهش میگم ازش بدم میاد میگه تو حق نداری و ازین حرفا و تو شوهر منی وزنگ می زنه به این و اون میگه پاتونو از زندگی ما بکشین بیرون و . . . .

حق دارم ویکی کریستینا رو ببینم زار بزنم آخه خداا مصبتو شکر توی چند میلیون نفر یکی اینجوری از آب در میاد که اونم تلپ شه روی ما

ای بر ذات بدتون . . .

حالا از همه ی اینا بدتر الان بعد دو سال دعوا اس ام اس می ده چیکار کنم خوشحال شی و می دونی این یعنی چی؟ می دونی این سوال چقد خطرناکه؟ آخه اگه قرار باشه یکی زور بزنه کاری کنه من خوشحال شم که ریدم توی این خوشحالی، خوشحالی که اینجوری نمی شه که، چقد می تونی زور بزنی مگه؟ وقتی تو اون چیزی نیستی که من دوس داشته باشم گیرم خیلی کله ت شق باشه شیش ماه دیگه نه یه سال نه دو سال فیلم بازی کردی و زور زدی منو خوشحال کنی بعدش چی؟ آخه چرا بدیهیاتو نمی فهمی؟ اگه من از کله پاچه خوشم نیاد برم بگم به یارو کله پاچه ای آقا یه دست کله پاچه بده ولی آبشو بریز دور به جای پاچه هاشم سبزی بذار و چشاشو بده یه مشتری دیگه نخود فرنگی بذار توش واسه من و پوستشو قلفتی بکن بنداز دور و گوشاشو ببری و بندازی دور مگه مرض داری می ری کله پاچه ای؟

من تا حالا پامو ازین خراب شده بیرون نذاشتم ولی حاضرم به هر کتابی که مقدس تره قسم بخورم جز توی این خراب شده و اونم هر چند هزار سال یه بار همچین اتفاقی نمی افته که عدل رو سر من خراب میشه

حق دارم با دیدن ویکی کریستینا پاکت پاکت سیگار بکشم ببینم ما چیکیار می کنیم اونا چیکار

اینم از شیشمین فیلمی که امسال دیدیم

Vicky Cristina Barcelona

محصول 2008 اسپانیا، آمریکا (Mediapro)

نویسنده و کارگردان: وودی آلن

96 دقیقه / رنگی

ربکا هال (ویکی)، اسکارلت جوهانسن(کریستینا)، خاویر باردم (خوان آنتونیو گونزالو)، پنه لوپه کروز (ماریا النا)

اسکار بهترین بازیگر مکمل زن برای پنه لوپه کروز

جایزه ی بفتای بهترین بازیگر مکمل زن برای پنه لوپه کروز

+ فایل تورنت فیلم رو برای دانلود می تونین ازینجا بگیرین

+ یک مطلب خواندنی از وودی آلن درباره ی فیلم (عمرا از دست ندین)

+ مطلب راجر ایبرت درباره ی این فیلم

No comments: