Saturday, August 29, 2009

در باغ بیمارستان گلها چه زیبایند

Mua he chieu thang dung (شعاع عمودی آفتاب: Vertical Ray of the Sun)

محصول 2000 ویتنام، فرانسه، آلمان

نویسنده و کارگردان: تران آن هونگ

112 دقیقه رنگی به زبان ویتنامی

چند ماه پیش که این فیلم رو به لطف این دوست خوبم تونستم داشته باشم و چون از قبل یه چیزایی در باره ش خونده بودم و عکساش رو هم دیده بودم می دونستم که ازون دست فیلمایی نیس که از مانیتور یا تلویزیون نیگا کنی، نه، عمرا، مونده بود روی دستم تا اینکه یه ال سی دی 40 اینچ خریدم و . . . . بازم از دوست خوبم ممنون.

فیلم " شعاع عمودی آفتاب" زندگی سه تاخواهره که دو تاشون ازدواج کردن و کوچیک تره با برادرش زندگی می کنه که اتفاقا عاشق برادرشه و این رابطه رو به شدت پیچیده می کنه، خواهر وسطیه تازه حامله شده و خودش وشوهرش مثل چی دارن کیف می کنن، خواهر بزرگه که یه بچه هم داره می دونه که شوهرش یه زن و یه بچه دیگه هم داره و با این موضوع کنار اومده. روابط این زوج ها با هم در کنار رابطه ی عجیب خواهر و برادر کوچیک تر و رابطه ی سه تا خواهر باهم و دو تا باجناق با هم همه و همه یک طرف، زیبایی های بصری و فوق العاده ی فیلم یک طرف، کادر بندی های زیبا، قاب های خیره کننده (حیف که تدوین ضعیف فیلم گاهی ارزش این قاب ها رو میاره پایین) رنگ های تند،همینو بگم که از معدود فیلم هاییه که بیشتر از دوبار تماشاش کردم.

تاکید می کنم این فیلم رو نباید از مانیتور یا تلویزیون کمتر از 40 اینچ دید.

به امید روزی که بتونیم این فیلم ها رو روی پرده ی سینما ببینیم همونجور که خاتمی عزیز گفتن مصمم تر از گذشته در صحنه می مونیم و ادامه می دیم.

+ عنوان این مطلب سطری است از شاعر ویتنامی شه لان وین (Che Lan Vien)

No comments: